Helst ej en antikrigsrörelse men gärna en fredsrörelse

Jag är nog ingen krönikör i hjärtat, en sådan som kan hitta brister och skriva uppsatser om sådant jag aldrig ens i närheten reagerat på.

Ett ämne jag dock skulle kunna klaga länge på är den förbannade antivärld vi lever i. Välj inte så, säg inte si, ät inte det och gör absolut inte det valet. Pressen att jobba emot något verkar bara öka ju mer in i engagemangets djungel man söker sig. Man söker sig till mittpunkten och väl där inser man att man inte åstadkommit ett endaste dugg. Jag tror att man måste ge sig med detta negativa. "Ät inte det!" Säg vad jag ska äta då istället. "Gör inte så". Hur många gånger rättar inte föräldrar och lärare barn med dessa ord? Studier visar att belöningar väger betydligt starkare än bestraffningar. Då borde man uppmuntra ett problembarn i skolan när de gör "det de ska" så att de blir sporrade att upprepa detta belönande beteende.
Och en sak till; folk tar ställning genom att vara emot krig, emot främlingsfientlighet, emot kött. Varför inte bara förespråka fred, ett integrerat samhälle och en mer fördelaktig kost om man nu tycker det? Fler skulle lyssna för de flesta är för positivitet. Och fler skulle lyssna på politiker som besitter den udda talangern att faktiskt tala gott om sig själva istället för att smutskasta de andra. 
Jag har själv börjat tänka på allt jag är för och det gör det på något sätt mer värt att kämpa för. Och inte emot.

/Elvira


Kommentarer
Postat av: hanna

applåder

2010-11-23 @ 12:22:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0